KECEMERLANGAN MALAYSIA DALAM BIDANG FESYEN

Tuesday, May 3, 2011

FESYEN

Fesyen sebuah istilah umum untuk gaya yang popular saat ini atau amalan, khususnya di pakaian, tapak kaki atau aksesoris. Fesyen rujukan untuk sesuatu yang trend saat ini di paparan dan berdandan seseorang. Istilah yang lebih teknikal, kostum, telah menjadi begitu berkaitan di mata awam dengan "istilah" mode bahawa istilah yang lebih umum "kostum" telah digunakan popular sebahagian besar telah diturunkan ke indera khusus seperti pakaian mewahatau menyamar pakai, sedangkan istilah " mode "bererti pakaian pada umumnya, dan kajian itu. Untuk luas lintas-budaya melihat pakaian dan tempatnya dalam masyarakat, lihat entri untuk pakaian, kostum dan kain. Fesyen Malaysia terdapat banyak. Malaysia terdapat 
pelbagai kaum, dan kaum yang berbeza mempunyai fesyen tersendiri.

KAUM MELAYU
Pakaian Melayu Tradisional adalah "Baju Melayu", tunik longgar yang dikenakan di atas seluar panjang dan biasanya disertai dengan "sampin", yang merupakan sarung yang melilit manusia pinggul. Hal ini juga sering disertai dengan songkok sebuah atau tutup, di kepala mereka. pakaian tradisional untuk laki-laki di Malaysia terdiri daripada rok sutera atau kapas dan kemeja dengan scarf seperti sepotong kain yang diikatkan di pinggang. syal ini dijahit bersama di hujung dan secara tradisional disebut sarung atau kain yang. Sebahagian besar pakaian terdiri dari warna-warna cerah dan berani.Lelaki itu juga mengenakan topi agama.

Baju Melayu untuk lelaki.

Bagi perempuan, mereka memakai baju kurung, blus panjang yang dikenakan di atas lutut rok panjang. Biasanya syal selendang yang dikenakan dengan ini. Sebelum luas memeluk Islam, perempuan Melayu memakai "kemban", yang sarung yang diikat tepat di atas dada.
 Baju Kurung Perempuan



 Baju Kebaya adalah pakaian tradisional yang dikenakan oleh wanita Indonesia dan Malaysia yang dibuat dari kain kasa yang dikenakan dengansarung,bat ik, atau pakaian tradisional yang lain sepertisongke t dengan motif warna-warni. Dipercayai kebaya berasal daripada kaum Cina yang berhijrah ke Nusantara ratusan tahun yang lalu. Pakaian yang mirip yang disebut "nyonya kebaya" diciptakan pertama kali oleh orang-orang Peranakandaripada Melaka. Mereka mengenakannya dengan sarung dan kasut cantik bermanik-manik yang disebut "kasut manek". Kini, nyonya kebaya sedang mengalami pembaharuan, dan juga terkenal dalam kalangan wanita bukan asia. Terpisah daripada kebaya tradisional, ahli fesyen sedang mencari cara untuk memodifikasi desain dan membuat kebaya menjadi pakaian yang lebih moden. Kebaya yang dimodifikasi boleh dikenakan dengan seluar jeans.

Baju Kebaya Perempuan



KAUM CINA
Baju Samfu adalah untuk lelaki Cina. Para wanita Cina mengenakan cheongsam, a-sepotong gaun satu dengan kerah tinggi, menyerong ditutup dengan klip kecil atau matikan (jepit kain). Kadang-kadang dapat memiliki celah di sisi, seperti yang dibuat dengan kain lembut seperti sutera . [1] cheongsam ini sangat popular sekitar waktu Tahun Baru Cina dan pertemuan formal lain (wanita keempat dan kelima dari kanan di gambar di atas).

Cheongsam Wanita


KAUM INDIA
India di Malaysia sebagai dengan tempat lain di dunia memakai sari, kain dari 5-6 meter yang biasanya dikenakan dengan rok dari warna yang sama. Hal ini membungkus seluruh tubuh sehingga akhir hang bordir di atas bahu, sementara rok yang dipakai di atas pusat untuk menyokong saree, yang boleh dibuat dari berbagai bahan. The Punjabi salwar kameez popular dengan perempuan dari India bahagian utara, dan merupakan tunik panjang dikenakan di atas seluar panjang dengan syal yang sesuai. [1] Kain diimport dari India, terbuat dari sutera high terbaik digunakan dalam pembuatan sari. Ada dua lapisan sari: cerah panjang berwarna "gaun" dihiasi dengan manik-manik berwarna-warni dijahit di atasnya untuk membuatnya terlihat lebih menarik, dan membungkus, sepotong kain langsung disampirkan sekitar satu bahu yang mengikat seluruh tubuh pinggang daerah. Wanita dengan berdiri tinggi akan memiliki pakaian mereka terbuat daripada emas dan benang perak dengan manik-manik rumit.

Sari

Punjabi
Dalam acara-acara rasmi orang indian memakai "kurta", sebuah kemeja panjang lutut biasanya terbuat dari bahan katun atau linen. Orang-orang India memakai Sherwani, lungi, dhoti dan kurta-Pajama.The Sherwani: mantle seperti pakaian berhampiran dipasang tubuh, dari lutut panjang atau lebih lama dan membuka di depan dengan butang-ikat. Di bawah lelaki memakai pakaian untuk bahagian bawah tubuh, longgar dan lebar di bahagian atas diikat dengan tali di pinggang, dan ketat di sekitar kaki dan pergelangan kaki. elhi.

Lungi: Lungi tradisional berasal dari selatan dan sekarang ini dikenakan oleh laki-laki dan perempuan sama. Ini hanyalah panjang pendek bahan dikenakan sekitar paha mirip sarung.
Dhoti: Menggantungkan paling kuno India tercatat dhoti sebuah. Mereka memerlukan sepotong kain yang tampaknya lebih lama dan lebih besar daripada apa yang dipakai di masa lalu, tetapi pleating mereka sering sederhana, dan mereka tidak dihiasi dengan ikat pinggang lagi. Semua dhotis bermula dengan penutupan dasar yang sama. Ini adalah menggantungkan saja yang tidak bermula daripada satu pallav tetapi dari pusat batas atas. Bahagian tengah kain terikat sekitar pinggul. Setiap akhir kain ini kemudian disampirkan sekitar kaki pada sisinya.
Kurta: Kurta atau atas adalah panjang lutut kemeja tiada colar yang dihiasi warna putih atau pastel inmostly. Tapi hari ini anda akan menemukan Kurtas terbuat dari yang paling indah dan penuh warna kain. Pyjama-seperti seluar longgar dengan dasi tali di pinggang. Secara tradisional berwarna putih.

0 comments:

Post a Comment